Ayın Haberi
Yapay Zeka ile Akademik Araştırma Süreçlerinin Otomatikleştirilmesi
“Akademide Yeni Çağ” yapay zeka rehberimizden paylaşacağımız bu bölüm, araştırmacıların ve kütüphanecilerin dijital dönüşüm yolculuğuna ışık tutacak değerli bilgiler içeriyor.
Akademik araştırma süreçlerinin yapay zeka ile otomatikleştirilmesi konusuna odaklanan bu bölümde, yapay zekanın literatür taraması ve veri analizindeki rolü detaylı olarak ele alınıyor.
Büyük veri kümelerinin analizinde, sınıflandırma ve karmaşık çözümlemelerde yapay zekanın sunduğu avantajlar öne çıkıyor.
Sektör Haberleri
Akademik Yazımda ChatGPT: Faydaları Artırma ve Riskleri En Aza İndirme
ChatGPT’nin akademik yazım süreçlerindeki rolünü inceleyen bu kapsamlı araştırma, özellikle yeni araştırmacılar için önemli içgörüler sunuyor.
Araştırmacılara ve akademisyenlere ChatGPT’yi akademik yazımda sorumlu ve etkili bir şekilde kullanmaları için öneriler sunan bu makale, yapay zekanın akademik yazım süreçlerindeki dönüştürücü potansiyelini ortaya koyuyor.
Araştırmalarda ChatGPT Kullanımı: Sınırlamalar ve Temel Beceriler
ChatGPT, araştırmacıların literatürü özetleme ve araştırma taslakları oluşturma gibi zaman alıcı görevleri tamamlamalarına yardımcı oluyor.
Bu blog yazısında ChatGPT’nin araştırmalarda nasıl yardımcı bir araç olarak kullanılabileceği, araştırma soruları ve hipotez oluşturmada kullanımı, literatür taraması ve özetleme işlevleri ve ChatGPT’nin araştırmalar için diğer temel uygulamalarını detaylı bir şekilde keşfedebilirsiniz.
Yapay Zeka Bilim İnsanı: The AI Scientist
GCRIS Blog sayfasında yer alan bu blog yazısı, bilimsel araştırmaların geleceğine yön veren önemli bir gelişmeye odaklanılıyor.
AI Scientist (Yapay Zeka Bilim İnsanı) olarak adlandırılan bu yeni nesil platformlar, araştırma süreçlerinin her aşamasında – fikir üretiminden deney tasarımına, veri analizinden makale yazımına kadar – etkin rol oynuyor.
Bu platformların en önemli katkısı, bilim insanlarını rutin veri toplama ve analiz işlerinden kurtararak, onların yaratıcı ve stratejik araştırma faaliyetlerine daha fazla zaman ayırmalarını sağlamasıdır. Detayları şimdi inceleyebilirsiniz.
DALL-E ve Midjourney’nin Eğitim ve Kütüphaneler İçin Sunduğu Umut
Eğitim ve kütüphane hizmetlerinde yapay zeka tabanlı görüntü üretici sistemlerin etkisini inceleyen bu araştırma, özellikle MidJourney ve DALL-E’nin sunduğu yeni fırsatlara odaklanıyor.
Çalışma, bu sistemlerin teknik altyapısını ve gelişim süreçlerini inceleyerek, özellikle DALL-E 3’ün kullanıcılara sunduğu benzersiz kontrol mekanizmalarını detaylı şekilde ele alıyor. Metin tabanlı komutlarla yüksek kaliteli, gerçekçi görseller üretebilen bu teknolojiler, eğitim ve kütüphane hizmetlerinde yeni ufuklar açıyor.
Açık Bilimde Yapay Zeka
Yine GCRIS blog sayfasında yer alan bir başka blog yazısına göre, bilimsel araştırma dünyasının iki güçlü akımı – açık bilim ve yapay zeka – artık birbirini tamamlayan bir sinerji oluşturuyor. Açık bilim ile araştırma verilerini herkesin erişimine açarken, yapay zeka bu verileri anlamlandırarak ve işleyerek bilimsel keşif süreçlerini hızlandırıyor.
Bu güçlü işbirliği, veri keşfinden hipotez üretimine, deney tasarımından bilimsel yayıncılığa kadar geniş bir yelpazede yeni olanaklar sunuyor. Yapay zeka destekli sistemler, araştırma süreçlerini otomatikleştirirken bilimsel bilginin daha şeffaf ve erişilebilir olmasını sağlıyor.
DALL·E, Stability AI ve Midjourney Arasındaki Karşılaştırmalı Analiz
Yapay zeka teknolojilerinin hızla geliştiği günümüzde, görsel üretim alanında devrim yaratan üç önemli platform öne çıkıyor: DALL·E, Stability AI ve Midjourney. Bu platformlar, metin komutlarından etkileyici görseller üretme yetenekleriyle sanat, tasarım ve yaratıcı endüstrilerde yeni ufuklar açıyor.
DALL·E’nin yaratıcı yorumlama yeteneği, Stability AI’ın açık kaynak yaklaşımı ve Midjourney’nin sanatsal hassasiyeti, kullanıcılara zengin bir seçenek yelpazesi sunuyor. Her bir platformun değerlendirmesini ve birbirleriyle olan karşılaştırmasını bu blog yazısında bulabilirsiniz.
Akademi Penceresi
Eğitim ve Öğretim Alanında Terminoloji Konusunda Türkiye’de Yazılan Tezlerin İncelenmesi
Yazar: Kevser ŞAHİN BULDAN
Bu araştırmada Türkiye’de Eğitim ve Öğretim alanında Terminoloji üzerine yazılan tezler incelenmiştir. Bu araştırmanın amacı 1988-2024 yılları arasındaki tezleri inceleyerek mevcut durumu ortaya koymaktır.
Terminoloji, bir bilim dalı, sanat, meslek veya teknik alana özgü terimlerin bütünü olup, etkili iletişimin ve mesleki gelişimin önemli bir parçasıdır.
1988-2024 yılları arasında terminoloji kelimesini içeren 94 tez olmasına rağmen bu tezlerden sadece 5 tanesinin Eğitim ve Öğretim alanında olması bu alanda yapılan çalışmaların sınırlılığını göstermektedir Bu tezlerden birinin yayın izni olmadığı için, araştırma 4 tez üzerinden yürütülmüştür.
Araştırmanın yürütülmesinde nitel araştırma desenlerinden tarama yöntemi kullanılmış olup veriler doküman analizi tekniği ile elde edilmiştir.
Tezlerin 3’ü Türkçe, 1’i Arapça yazılmıştır. Tezlerden ikisi 19 Mayıs Üniversitesi’nde, biri İstanbul Üniversitesi’nde, biri de Gazi Üniversitesi’nde yazılmıştır. İncelenen dört tezin tamamı yüksek lisans grubunda yer almaktadır.
Araştırma, eğitim ve öğretim alanında terminoloji çalışmalarının oldukça sınırlı olduğunu ortaya koymaktadır.
Eğitim Takvimi
Üretkenliğinizi Artıracak Yapay Zeka Araçları
Hemingway Editor: Akademik yazıların okunabilirliğini artıran akıllı düzenlemeler sunar
Datawrapper: Veri setlerini interaktif görsellere dönüştüren platform
Readwise: Araştırma notlarını akıllıca organize eden ve alınan notları hatırlatan sistem
Özel Günler
1 Ocak 2025 – Yeni Yıl Tatili
2 Ocak 2025 – Regaip Kandili
13 – 19 Ocak 2025 – Enerji Tasarrufu Haftası
26 Ocak 2025 – Miraç Kandili
28 Ocak 2025 – Veri Koruma Günü